mandag 21. oktober 2013

Hjemmelaget tahini/sesamsmør

Tahini på glass kan være urimelig dyrt, i forhold til hvor enkelt det er å lage, men gjør liksom det lille ekstra. Tahini består nemlig bare av sesamfrø, men når jeg lager det syns jeg det er lettere å få en god konsistens hvis jeg også bruker litt matolje.

Det du gjør er bare å strø sesamfrø utover et bakepapir på en bakeplate, og så riste det i ovnen på varmluft (ca 180 grader) i 10-15 minutter. Pass på hele tiden så det ikke brenner seg, for da smaker det ikke så godt. Men når de har fått en litt gylden farge tar du dem ut, lar de avkjøles noen minutter før du mikser det (jeg bruker stavmikser, men da er det nødvendig å holde et viskestykke (lol husker ikke hva det heter på norsk) over så det ikke spruter) sammen med litt olje. Vær litt tålmodig, for det skal ha konsistens litt mer som en væske enn bare knuste frø.

Sålenge du ikke blander den ut med vann/sitron, som foreslått her, kan den oppbevares i kjøleskap opptil flere måneder. Likevel bruker man ikke så mye av det, så jeg har ikke giddet å bruke mer enn toppen 100 gram sesamfrø.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar