onsdag 18. desember 2013

Meksikansinspirert bønnegryte

Denne gryta, som minner litt om den meksikanske chili sin carne, er kanskje noe av det beste jeg vet (aner ikke hvorfor jeg ikke har postet den før). Aller best med tortilla syns jeg, men den kan også for eksempel serveres med ris. Og det er ikke engang noe stress å lage! Du kan variere oppskriften som du vil, men dette pleier ikke å slå feil..


(2 porsjoner, ca 18 kroner)
Du trenger
80 gram bløtlagt og kokte kidneybønner/sorte bønner (eller 1 boks)
1/2 løk (gjerne rød)
1-2 fedd hvitløk
1/2 chili uten frø
1-2 spiseskje hakket koriander (bruk gjerne både blader og stilk)
1 ts spiskummen
1/2 ts paprikakrydder
1 liten gulrot
1 liten paprika
1/2 tomatboks
salt

Tilbehør (forslag)
salatblader
revet cheddar
paprikasalsa (se her)
hjemmelaget guacamole (tar jeg meg nesten aldri råd til, men mmmmnonom)
...ellers liker jeg å holde det litt enkelt. Gryta er smakfull i seg selv, og man vil jo ikke ødelegge.

1. Sautér løk, hvitløk og chili i en gryte, tilsett koriander, spiskummen og paprikakrydder. Deretter grønnsakene, skåret i små biter.

2. Ha i tomat, ca 1/2 dl vann og bønnene (skyll dem godt hvis de kommer fra boks). La koke i 10-15 minutter. Mos gjerne bønnene litt underveis. Smak til med salt.

3. Spis!

Tips
Frys ned tortillaene du ikke bruker, og varm dem bare på høy varme i en panne på begge sider når du tar dem opp. Veldig lett å ta fra hverandre selv om de er frosne (hvis ikke de er for fuktige når de fryses).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar