tirsdag 28. januar 2014

Brownies med kakaopulver

Skulle gjerne bakt kake hver søndag, og holdt det til det. Men siden jeg jobber nesten hver søndag og må bake andre dager har jeg liksom litt vanskelig for å begrense meg. Blir til slutt ganske mange bakedager. Og det blir ekstra farlig nå som jeg har funnet en brownies jeg har lyst til å bake hver dag!

Kakaopulver er mye billigere enn sjokoladeplater, og jeg syns det er litt synd å kjøpe sjokolade som bare forsvinner inn i en kake. Med vanlig sjokoladekake er det kanskje en selvfølge, men med brownies hadde jeg nesten ikke trodd det skulle bli SÅ bra. Med fine sprekker i overflaten (som dessverre ikke synes på bildet her) og seig, akkurat passe deigete konsistens.



(ca 18 kr)
Du trenger 
140 gram smør
250 gram (ca 2,5 dl) sukker
60 gram (ca 1,2 dl) kakaopulver
2 egg
70 gram (ca 1,2 dl) mel
1 ts vaniljesukker
1 ts bakepulver
bittelitt salt

1. Finn frem en bolle (metall? glass?) som tåler høy varme. Mål opp smør, sukker og kakaopulver i den og sett den oppi en kjele med vann. Sett på middels/høy varme og rør etterhvert som det smelter sammen til en tykk røre.

2. Rør inn egg, ett om gangen. Deretter mel, godt blandet med vaniljesukker, bakepulver og salt.

3. Ha i en smurt kakeform og stek i ca 30 minutter (avhengig av ovn, hvor bløt du vil ha den og hva slags form du bruker) på nederste rille, 180 grader. Sjekk med en pinne om det sitter igjen deig på den. Gjør det ikke det er den ferdig! Avkjøl helt før du spiser den hvis du klarer.

2 kommentarer:

  1. Den skal jeg lage nå! men det er forvirrende når alt står i gram, for jeg har ingen vekt :o har du en omregningskalkulator på nett du kan anbefale?

    SvarSlett
    Svar
    1. 60 gram mel er 1 dl, 60 gram kakao er ca 1,2 dl, men jeg skriver i gram fordi det er lettere å være nøyaktig da. Sukker husker jeg ikke helt, men jeg pleier ellers å google litt.

      Slett