tirsdag 1. april 2014

(Vegansk) Cashewpålegg med basilikum

For tiden er jeg litt gira på vegansk mat. Jeg spiser jo egentlig en del animaske produkter, men føler ofte det er unødvendig. Jeg ser iallefall ingen grunn til å la være å lage mer vegansk mat, for det er faktisk ikke sånn at animalske produkter er essensielt god mat; snarere en dårlig vane som krever litt kreativitet for å komme rundtom.

Pålegg oppleves kanskje som noe av det litt vanskelige med plantemat (avokado er jo en klassiker, men det er alltid godt med alternativer), men det behøver det egentlig ikke være. Det fikk jeg iallefall bekreftet etter å ha testet ut denne "osten", som det kanskje kan kalles hvis man bruker næringsgjær (det gjorde ikke jeg). Nå har jeg bare testet det ut rett på brødskiva, og når det var så godt syns jeg det vitner om suksess. Ellers kan man godt eksperimentere litt med oppskriften og bruke den på pasta, eller putte den som den er i en pose og klemme den ut på pizza.




(1 porsjon som på bildet, ca 9 kr)
Vegansk cashewpålegg
1 dl rå cashewnøtter
1/2 fedd hvitløk
salt (eventuelt pepper)
en neve frisk basilikum (evt andre urter du liker)
1/2 sitron, saften
3 spsk næringsgjær/nutritional yeast (helt valgfritt)

1. Legg nøttene i bløt i minst 1 time (opptil et døgn).

2. Hell vannet av, men ta vare på det. Bland nøttene med de andre ingrediensene og miks godt til det er helt purért og kremete. Ha i én spiseskje med cashewvann om gangen hvis det er nødvendig for ønsket konsistens.

Smaker veldig godt med tomat for eksempel, ellers passer det helt sikkert ypperlig med grønn salat og og/eller gode grønnsaker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar